Kvinnor i riskzonen för spelberoende

Spel för pengar är mer tillgängligt än vad det någonsin har varit. Detta har inte minst gjort att fler människor hamnat i riskzonen för att utveckla spelberoende. Spel var tidigare en manlig domän, men det är idag fler kvinnor som utvecklar problem med spel för pengar. Mobiltelefonernas tekniska utveckling och förändrade strategier hos spelbranschen är två av faktorerna som ligger bakom.

Ökad mobilanvändning har lett till ökat spelande

Mobiltelefoner står nu för den största delen av internettrafiken och mängden ökar kontinuerligt. Mängden datatrafik som skedde via mobiler beräknades år 2016 till att vara 68 %. Det är inte förvånande med tanke på att smartphones idag har kapaciteten att hjälpa till vid en mängd vardagssysslor. Många sköter idag allt från bankärenden till shopping i sina mobiltelefoner. Samtidigt ser vi redan nu en potentiell baksida i ett ökande problem med spelberoende. Spelbranschen har tagit fasta på smidigheten och casino i mobilen är numera vanligt förekommande både i form av appar och hemsidor anpassade för att fungera i mobiltelefoner. Några fakta om spelproblematikens utbredning:

  • Ungefär två procent av Sveriges befolkning, cirka 134 000 personer, har ett problembeteende när det gäller spel om pengar.
  • Ytterligare 4 % beräknas ligga i riskzonen för att utveckla spelberoende. Merparten av dem som har eller riskerar att utveckla ett spelberoende är män.
  • Kvinnor och män söker sig till olika sorters spel, och det finns en tydlig tendens i att kvinnor och män söker sig till olika typer av spel, vilket bland annat VGR Fokus skriver om.

Förändrad marknadsföring hos spelsidorna

Apple Store har tillåtit appar med spel för pengar sedan år 2011, det var också då som utvecklingen med den typen av spel i mobilen tog fart på allvar. Det går att spekulera i om det lett fram till en utveckling där kvinnors spelbeteenden förändrats. Spel sågs tidigare som en manlig domän, medan mobiltelefoner direkt blev ett nödvändigt verktyg för alla. Kanske är det därför vi sett fler casinon ändra inriktning på sin marknadsföring under de senaste åren. Där nätcasinon tidigare marknadsfördes med maskulin inriktning mot betting och anspelningar på casinots spännande värld väljer många spelsidor numera en mjukare eller mer feminin framtoning. Det finns flera exempel på detta.

Sidor som i första hand sysslar med betting driver fortfarande strategier som syftar till de snabba kickar VGR skrev om i citatet ovan. Men många casinon har gått in för en annan typ av marknadsföringsstrategi. Casinon som Casumo och Maria Casino är exempel på spelsidor som använder sig av andra bilder och associationer i sin marknadsföring. Spelbolaget Betsson gjorde en stor värvning i och med deras samarbete med den svenska simstjärnan Sarah Sjöström 2017. Senare år har också inneburit en ökande trend av vad som kallas för spelifiering; spelinslag som ska verka belönande, inte nödvändigtvis genom ekonomiska belöningar, och locka till ökat spelande.

Marknaden för mobilt spelande är förmodligen inte mättat ännu, branschberäkningar gör gällande att den mobila dominansen inom internettrafik kommer att öka ytterligare. Vad det innebär för problemen med spelberoende i allmänhet och kvinnors spelmissbruk i synnerhet återstår att se.

Scroll to top