Gambling och gaming: i väntan på bussen

Den generation som växer upp idag har aldrig tidigare skådade förväntningar på omedelbar behovstillfredsställelse. Redan under åttio- och nittiotalisternas barndomstid kom de första bärbara spelkonsolerna – Nintendo Gameboy och dess efterapare gjorde det möjligt att spela elektroniska spel i bilen, på bussen, på toaletten, i smyg under skolbänken.

Idag är 8-bitarsgrafiken och de oupplysta skärmarna ersatt med högupplösta smarttelefoner. Det burkiga ljudet är ersatt med hi-fi. Och, kanske viktigast av allt: det solitära spelandet är ersatt med ständig uppkoppling. Även på resande fot.

Det innebär att flera fått upp ögonen för den mobila spelmarknadens potential. Dagens spelande handlar inte bara om att hjälpa italienska rörmokare hoppa över svampar och sköldpaddor. Spelandet om pengar online växer sig allt större. Och hela tiden kommer nya casinon och appar som möjliggör mobilbet.

Betting i mobilen – allt vanligare

Var du än befinner dig befinner du dig på casinogolvet. I alla fall om du har en smarttelefon. Den ökade tillgängligheten har gjort att pekskärmarna blivit ett allt mer omtyckt sätt att spela. Och när Lotteriinspektionen, i fjol, genomförde en undersökning om svenskarna föredragna spelvanor visade det sig att både spelet i fysiska spelbutiker och via PC och Mac förlorat marknadsandelar till mobilerna och surfplattorna.

Allt oftare möter de två spelvärldarna – rekreationsspelandet och det om pengarna – varandra: genom betting på esport. Intresset för esportande blir allt mer befäst, dess hantverk allt mer erkänt och överallt öppnas det nya utbildningar och gymnasielinjer med inriktning mot en karriär som professionell dataspelare. Och inför OS i Paris år 2024 har man diskuterat att införa en gren för just esport.

Sporten har överlag alltid varit en viktig, kanske den viktigaste, komponenten för betting. Man spelar på fotboll, baseball, och hästar. Men nu även på datorspelande. Särskilt FPS-spelet CS:GO har blivit viktigt för oddspelbolagen. En del av vadslagningarna använder sig av spelens interna valutor – så kallade ”skins” – formgivande mjukvara som sedan kan växlas mot verkliga pengar.

I mobilspelens värld integreras ofta olika betalningsmetoder som suddar ut gränsen mellan spel och ekonomi. Freemiumspel kostar inget att ladda ned, installera eller spela. Samtidigt tillåts användaren betala för att låsa upp nya nivåer. Man kan köpa tillägg. Men alla dessa microtransaktioner samlar sig lätt till stora summor – och för spelet Game of War betalar den genomsnittlige spelaren runt 400 dollar. Med det i åtanke är det inte svårt att se hur freemium förvandlats till en miljardindustri.

Det finns självklart problem med det ökade spelandet och de kostnader som det innebär för användarna. Tillgängligheten har gjort det svårare för de som lider av beroende att värja sig mot erbjudanden, och det är viktigt att man själv har bra koll på marknaden, för att kunna granska lockropen kritiskt. En annan fråga som väckts, i anknytning till spelet om mjukvaruvalutor är minderårigas betting. Ibland satsas sällsynta vapen som är värde flera hundra dollar. Och grundaren för CSGO har uttryckt oro över att föräldrar låter sina minderåriga barn spela spelet. Lotteriinspektionen har angett att om de får in anmälningar som rör detta väljer de att gå vidare med ärendena. Men samtidigt är bettingsidorna för CSGO inte skapade i Sverige, vilket gör att de inte omfattas av Lotterilagen.

Hur dessa problem bäst ska hanteras kan man ha olika åsikter om, men en sak är säker: mobilspel, onlinespel och betting har börjat bilda ett slags treenighet, som är här för att stanna.

Scroll to top